GG Werkmagazine
 
 
 
Top 4 van irritante gewoonten van leidinggevenden. Voor leidinggevenden en collega’s

Irritaties op de werkvloer tussen leidinggevenden en medewerkers. Hoe ga jij hiermee om?
Wat versta jij onder een ideale leidinggevende?
Is jouw ideale leidinggevende ook vriendelijk en geduldig? Luistert hij naar je, neemt je serieus, geeft je positieve feedback, motiveert, is hulpvaardig, gebruikt precies die leiderschapsstijl waaraan jij behoefte hebt en zorgt voor een ontspannen werksfeer in het team?

Helaas bestaat de ideale leidinggevende niet. Ook een leidinggevende is maar een mens en iedere leidinggevende heeft wel een gewoonte die irritant wordt gevonden. Kleine ergernissen hebben geen invloed op de werksfeer en de samenwerking.
Er zijn echter een aantal irritante gewoonten die je als leidinggevende beter kunt vermijden. Deze veroorzaken zoveel frustratie en stress in het team dat mensen alleen nog maar bezig zijn met overleven in hun werk, waardoor de kwaliteit en de productiviteit van hun werk omlaag gaat.

Daarom de top 4 van irritante gewoonten van leidinggevenden die je als leidinggevende beter kunt vermijden en voor medewerkers tips om hiermee om te gaan.

1. Micromanagement
Ben je als leidinggevende een micromanager?
Dan ben je een echte controlefreak. Je vertelt niet alleen wat er moet gebeuren, maar ook tot in de details hoe het werk gedaan moet worden. Vervolgens controleer je elke stap die gezet wordt, bemoei je je met elk wissewasje of nog erger; soms neem je de taak over, want je kunt het ‘zelf beter doen’.

Stop met micromanagement en begin met delegeren. Houd bij de keuze van je leiderschapsstijl rekening met de persoon en zijn ervaring. Soms heeft iemand behoefte aan meer begeleiding, een ander kan volledig zelfstandig zijn werk doen.

Heb je een micromanager als leidinggevende?
Zorg ervoor dat je manager altijd op de hoogte is door hem regelmatig een korte en bondige update van je werkzaamheden te geven.
Geeft je leidinggevende je een nieuwe taak, vraag alle informatie die je nodig hebt voor de uitvoering ervan. Vertel er direct bij wanneer je een terugkoppeling geeft over de status en wanneer je de taak af kunt hebben.
Probeer op een constructieve manier met je leidinggevende te praten over zijn manier van aansturen.


2. Besluiteloosheid
Ben je een leidinggevende die regelmatig van mening verandert?
Medewerkers vinden dit bijzonder frustrerend. Denken ze eindelijk te weten wat de leidinggevende wil en zijn ze druk bezig met de uitvoering van het project, moet het de volgende dag toch anders. En dan is al het werk voor niets.

Communiceer als leidinggevende duidelijk en luister naar de mening van je team. Wees niet bang om zaken los te laten. Vertrouw op de mensen in het team en als je toch besluit van mening te veranderen, doe het tijdig en leg uit wat de reden hiervan is.

Heb je een besluiteloze leidinggevende?
Zorg dat je bij de opdracht doorvraagt zodat het uiteindelijk doel helder wordt.
Bereid je goed voor als je in gesprek gaat. Zorg er voor dat je leidinggevende gaat vertrouwen op jouw deskundigheid door met waardevolle suggesties voor de opdracht te komen. Laat zien dat je goed nadenkt over de inhoudelijke aanpak van het project.
Creëer je verwachtingen en communiceer duidelijk als je leidinggevende toch van mening verandert over de invloed van de wijziging op de deadline van het project, de manier waarop je het aanpakt, etc.


3. Onvoldoende sociale vaardigheden
Ben je als leidinggevende geduldig?
Luister je veel naar je team in plaats van dat je vooral vertelt wat ze moeten doen? Heb je voldoende zelfinzicht en zelfkritiek? Kun je helder en duidelijk communiceren? Kun je mensen begeleiden als dat nodig is en met hen samenwerken? Ben je integer en betrouwbaar en bewust van je voorbeeldfunctie?

Wat fijn! Jouw sociale vaardigheden zullen een belangrijke bijdrage leveren aan een goede werksfeer in het team en aan een hoge productiviteit.

Want in een team waarbij de leidinggevende regelmatig onbeheerst en ongeduldig communiceert, alleen maar vertelt wat er moet gebeuren of wat er fout gaat zonder te luisteren, arrogant en betweterig overkomt en constant zeer nadrukkelijk aanwezig is, is een grote bron van stress voor medewerkers.

Wees daarom kritisch op je eigen gedrag. Luister je echt goed? Communiceer je gelijkwaardig en toegankelijk? Communiceer je duidelijk over je doelen? Geef je je team voldoende ruimte voor eigen inbreng?

Heb je een leidinggevende met onvoldoende sociale vaardigheden?
Laat je leidinggevende uitspreken en vraag vervolgens door. Leg uit waarom je bepaalde informatie nodig hebt.
Vind je leidinggevende het lastig om te luisteren? Bereid het gesprek voor zodat je kort en krachtig je punt kunt maken.
Voorkom dat het gedrag van je leidinggevende jou onzeker maakt. Maak op een goed moment het gedrag waar je last van hebt bespreekbaar en doe dit op een constructieve manier.


4. Onvoldoende vertrouwen en respect
Een leidinggevende die onvoldoende vertrouwen en respect toont, gebruikt zijn positie om zaken af te dwingen.
Hij verwacht dat het team pas naar huis gaat als het werk af is, altijd voor hem klaar staat en ook ’s avonds nog mailt of belt. Hij geeft zelden complimenten, maar zal het niet nalaten om regelmatig mensen een uitbrander te geven ook in aanwezigheid van anderen. Alles moet wijken voor het resultaat.

Deze leidinggevende heeft weinig oog voor de behoefte en belangen van zijn medewerkers en gaat regelmatig over hun grenzen heen. Met als gevolg een slechte werksfeer, spanning en vermoeidheid. De resultaten die deze leidinggevende zo belangrijk vindt, worden hierdoor slechter in plaats van beter.

Als leidinggevende is het daarom belangrijk om niet alleen aandacht te besteden aan het resultaat, maar ook het menselijke aspect niet uit het oog te verliezen. Investeer in hun persoonlijke ontwikkeling en voorkom dat je over hun grenzen heen gaat. Als medewerkers aangeven dat ze niet nog meer werk aan kunnen, neem hen serieus en ga in gesprek. Geef af en toe een compliment en begeleid hen bij het herstellen van eventuele fouten. Zorg ervoor dat je je team te allen tijde in hun waarde laat!

Hoe ga je om met zo’n tirannieke baas?
Bewaak je eigen grenzen en geef deze duidelijk aan. Kun je er geen werk meer bij hebben? Zeg nee en geef aan wanneer je het wel kan doen.
Voorkom dat je je machteloos gaat voelen en angstig en zie je zelf als een deskundige professional.
Zorg voor je eigen begeleiding en persoonlijke ontwikkeling. Zoek een goede coach :-) of een mentor in het bedrijf.
Wees duidelijk als je denkt dat je de doelen niet gaat halen. Je leidinggevende zal geïrriteerd reageren, maar dat geeft jullie de gelegenheid om samen te zoeken naar een oplossing.
Krijg je toch een uitbrander? Vat het niet persoonlijk op. Als je een fout hebt gemaakt, leer ervan en zo niet, dan kun je onderzoeken waar het mis is gegaan.
Ga in gesprek op een goed moment met je leidinggevende over zijn gedrag. Geef ook hierin duidelijk aan wat je grenzen zijn.

Succes!

Door Ingrid Bannink - van Doorn van Bannink Coaching & Consultancy: www.banninkcoaching.nl.


Meer informatie

Veel meer informatie vindt u op de
leiderschap.startpagina.nl en de management.startpagina.nl.

 






 

 
 
Startpagina's helpen u goed op weg bij het zoeken op specifieke onderwerpen.
Hieronder een aantal goede werkgerelateerde:
Personeel
Burnout
Competentie
Conflicthantering
Integriteit
Management
Onderhandelen
Organisatie
Stress
Vakantiewerk
Werkdruk
 
Informatie over opleiden vindt u hier:
Coaching
Intervisie
Supervisie
Teamcoaching
 
Voor de persoonlijke ontwikkeling zijn deze startpagina's interessant:
Assertiviteit
Leiderschap
Motivatie
Zelfvertrouwen
 
 

Boeken

Management
Personeelsbeleid
Organisatiekunde
Leiderschap
Pers. Effectiviteit
Marketing
Economie
 
 
 
 

Disclaimer    Webmaster