Communicatie kan lastig zijn. Vooral als je tegen de verkeerde persoon praat en er problemen ontstaan waar je nooit op had gehoopt. Bij praten hoort niet alleen de verbale communicatie, maar ook andere aspecten die ervoor zorgen dat de boodschap makkelijker, fijner en beter overkomt. Daarbij denk je aan luisteren en non-verbale communicatie dat vaak indirect de reden kan geven waarom iemand met een gedachte zit dat niet positief is. Weten hoe je moet communiceren is een essentieel onderdeel in het dagelijks leven waar jij tot aan je dood mee te maken hebt. Anders spreken kan misschien wel jouw leven veranderen.

Met hoeveel man spreek je eigenlijk?

Met wie spreek je? Wie is je cliënt of persoon en hoe ga je hem aanspreken?

Het is belangrijk om te weten met hoeveel man je een gesprek houdt, zodat je later kunt beslissen wat de rest van de stappen worden. Is het 1 op 1? Of is het een grote groep? Stel deze vragen en je weet dan direct wat voor gesprekken er zullen komen. Een 1 op 1 gesprek wordt gauw persoonlijk en maakt de erg hecht en een gesprek met een groep kan leiden tot het maken van verkeerde beslissingen. Een grote groep kan zorgen voor veel druk en is het lastig om onderwerpen te praten, omdat elk individu zich daar niet prettig bij kan voelen. Dit kun je oefenen door middel van het uitvoeren van interventies.

Wat zijn goede luister technieken?

Er zijn verschillende interventiemethodes die er gebruikt kunnen worden, maar hierin zal ik er een stap voor stap beschrijven. Tijdens zulke gesprekken is het meest belangrijke luisteren. Luisteren kun je op meerdere manieren doen. Actief luisteren houdt in dat je zoveel mogelijk probeert te onthouden en soms tussendoor vragen stelt en een deel van het gesprek samenvat om aan te geven dat je goed luistert. Selectief luisteren helpt bij het vinden van een probleem wanneer je specifiek zoekt. Je vindt hier de pijn en het probleem in het gesprek.

Hoe kun je kritiek geven?

Wanneer je luistert is het niet de bedoeling dat je het probleem oplost, maar interesse toont. Mensen denken in de ikvorm en dat er voor dat je moeilijk kritiek kunt geven op iets wat ze niet goed doen. Het geven van je mening, advies of jezelf bij het verhaal betrekken is niet handig. Kritiek geven doe je niet wanneer luistert, maar wanneer jij zelf spreekt en iemand anders naar jou luistert. Dit kun je het best opbouwend doen met een klein gesprek, waarin het onderwerp valt waar je het over wilt hebben.

Wat bereik je met een intervisie?

Met interventies zorg je ervoor dat degenen waarmee je de casus uitoefent ervaring meekrijgt in het werkvak en zo makkelijker zijn taken kan uitvoeren. Maar dan heb je misschien nog de vraag in je achterhoofd hangen. Wat is interventie? Een interventie is een casus waarbij je een situatie speelt waarin meer dan 3 mensen een bepaalde rol spelen en elkaar feedback geven om de situaties te verbeteren. Daarbij wordt wordt de situatie opnieuw gespeeld totdat de deelnemers genoeg weten om dit zelf in de praktijk te brengen met echte cliënten.

Blijf objectief en professioneel

Bij echte gesprekken zul je professioneel moeten blijven en dus goed weten wat je precies gaat vragen, doen en wat je na het gesprek wilt gaan vertellen of hoe je het gesprek beëindigd. Je moet namelijk niet een gesprek beëindigen als een zijrivier van de Rijn. Neckar is namelijk niet zo mooi als de volgende afspraak. Houdt een notitieboekje bij je waarin je alles noteert over de persoon, dit komt namelijk wat natuurlijker over aangezien je niet alles kunt onthouden als je meer dan 3 cliënten hebt. Laat bij elk gesprek ook het samenvatten terugkomen om het gesprek af te sluiten.

Wat ga je doen na het gesprek

Het afsluiten van het gesprek kan lastig zijn en daarom is het nogmaals aan te raden om een notitieboekje bij je te houden zodat je het kunt lezen. Mensen vinden het namelijk niet erg, want dan weten ze dat jij je best probeert en natuurlijk snappen ze ook dat je geen wonder bent dat alles onthoudt. Nadat je alles hebt samengevat kan het zijn dat je de persoon je corrigeert. Probeer er niet tegenin te gaan. Je moet het zien als een hulpmiddel. Je corrigeert jezelf zodat de cliënten zich beter voelen. Maak hierna direct een volgende afspraak en vraag wat de cliënt vond van het gesprek.

Even kort samengevat

Communicatie gaat vooral om het uitwerken van je sociale vaardigheden op de boodschap die de cliënt jou overbrengt. Dit doe je voorzichtig en nauwkeurig om professioneel te blijven. Sociale vaardigheden zijn best lastig om onder de knie te krijgen en dat is de reden waarom er interventie uitgevoerd worden.

0 Shares:
Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You May Also Like