Bedrijven ontwikkelen zich steeds meer door de jaren heen waardoor ze meer inzicht krijgen op kwaliteit en de kwaliteit van de aantal medewerkers. De slechte medewerkers worden eruit gegooit en de goede worden er in gelaten. Hierdoor kunnen ze wat geld en moeite besparen. “Nou zeg dit is best makkelijk”. Er zijn waarschijnlijk tientallen manieren waarop je dat het best zou kunnen doen en dan wordt dit gekozen als optie. Geloof het of niet, Maar het is een harde wereld waar we in leven. Er zijn manieren waarop we dat niet hoeven te doen en de mens zich niet slecht hoeft te voelen.

Het is eigen belang voor het bedrijf, niets persoonlijks zeggen ze, maar je wordt eruit gestuurd alsof je minder bent dan de rest. Het gevoel dat je minder bent kan het je zwaar maken. Het is wat het is. Ze doen wat ze willen het personeel weet niet wat te beginnen. Zijn we wel vrij in onze keuzes?

Kennis en vrijheid

Wij hebben erg veel vrijheid gekregen naar de Tweede Wereldoorlog. We zijn er trots op, maar er is altijd een ding dat blijft hangen. Een baas heeft het voor het zeggen en daar blijft het bij. We klagen over een baas die zegt wat wij moeten doen en noemen het geen vrijheid meer. Tijdens bevrijdingsdag is dit anders. Is vrijheid precies wat zij dachten toen destijds? Ja en gelukkig namen ze het serieus. De soldaten en mensen die het gered hebben in de oorlog hebben de rest vanuit daar opgebouwd. Dus wat is de oplossing?

De beste methode

Er zijn verschillende manier waarop je een medewerker kunt helpen. Een daarvan is het aanbrengen van kennis en ervaring. Twee is het bespreken van punten waar de persoon moeite mee heeft binnen het vak. Hierdoor kan het personeel beter functioneren en voelen ze zich minder gekleineerd. Wat een voordeel is, is dat het makkelijker wordt voor de medewerkers en zij zo stevig in hun schoen staan. Geloof in hen en zij zullen in jou geloven. Als baas is het ook weleens goed om ze te steunen, uitleg geven en ze belonen. Dit hoeft niet tastbaar te zijn, het mag ook met woorden. Zeg eens iets aardigs.

Wat zijn de opties?

Oplossingen komen niet zomaar uit de lucht vallen. De wereld zit vol geheimen, maar hier is iets op bedacht wat erbij helpt! Interventies hielpen bij innovatie en de medewerkers door de jaren heen. Medewerkers kregen een betere ervaring en meer kennis bij deze uitvoeringen. Klantgerichtheid wordt verbeterd door middel van het gebruik te maken van sociale vaardigheden. Deze sociale vaardigheden hadden te maken met gespreksvaardigheden en luistervaardigheden die invloed hadden op het gedrag van zowel klant als de medewerker. Dit is pas een goed hulpmiddel waar vele bedrijven iets aan zouden hebben, maar geen gebruik maken, omdat dit zorgt voor meer kosten. 

Wat kan interventie voor je doen?

Wat een interventie is, is een casus bedenken waarin er een situatie wordt gespeeld door meer dan 3 personenen. Het is de bedoeling dat je met een begeleider kijkt naar jouw sterke punten en zwakke punten om te kijken waar jij je nog bij kunt verbeteren! De casus wordt meerdere keren opnieuw gespeeld door verschillende personen, zodat je beter beeld krijgt van hoe het werkt. De begeleider kan dan soms de interventie onderbreken om tips te geven over wat jij verkeerd doet. De betere kant hiervan is dat je meer kennis krijgt en dit kan gebruiken in het werkveld.

De problemen hier achter

Dit is een goed voorbeeld waarbij je wordt geholpen om geen burn out te krijgen. Burn outs kunnen van alle kanten komen. Enkele voorbeelden zijn: Financiële status en Sociale status. Maakt het uit waar je mee zit? Nee. Er is dringend hulp nodig, omdat burn outs je lichaam achteruit kan helpen. De stress kan je onzeker laten voelen en je emoties slaan op hol. Hierdoor ga jij je als mens anders voelen en vreemde dingen uitvoeren, omdat je adviezen gaat opvolgen van anderen. Deze personen kunnen het goed bedoelen, maar wat jij dan nodig zult hebben weten zij niet. Of wel?

Waarom is het zo lastig?

Mensen in je omgeving geven om je en willen je vaak wel helpen, maar wat als dat niet het juiste persoon is? Of wat als hij het doorverteld? Je denkt te veel na over de personen die je zullen helpen. Het is daarom belangrijk om erover te praten met een persoon die je erg lang kent en vaak ziet. Deze persoon is misschien de sleutel tot jouw rust. Maak het voor gene niet te moeilijk. Een gemiddeld persoon kan vaak niet veel negativiteit aan. Hierdoor wordt je een last dat gedragen moet worden. Praat erover.

0 Shares:
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You May Also Like
Read More

Supervisie

Afgelopen zomer was ik in Duitsland vlakbij de rivier de neckar. Hier gingen we in de buurt kayakken…